7 ideaa läheltä piti -raportointiin - ENW Management Oy
Menu
fi en

7 ideaa läheltä piti -raportointiin

Oletko koskaan ihmetellyt miksi johtavat yritykset raportoivat läheltä piti-tilanteista? Miksi kerätä raportteja jostain, mikä melkein tapahtui? Jos olet ajatellut asiaa, tai juuri aloit ajatella, jatka lukemista.

Ensinnäkin, suurin syy raportoida läheltä piti-tilanteista, turvallisuushavainnoista tai -aloitteista on nykyisen turvallisuustilanteen parantaminen. Turvallisuuden hallintaa kritisoidaan usein siitä, että sen metodit perustuvat jälkiviisauteen. Rehellisesti sanoen kritiikki on usein aiheellista, mikäli ainoat turvallisuuden suorituskykymittarit toimivat viiveellä, kuten esimerkiksi TRIF (Total Recorded Incident Frequency, tapaturmien yleisyys) tai LTIF (Lost Time Injury Frequency, työkyvyttömyyspäiviä aiheuttaneiden tapaturmien taajuus). On myös tyypillistä laskea esimerkiksi onnettomuusvapaita päiviä, jotka eivät itse asiassa mittaa lainkaan turvallisuuden tasoa tai suorituskykyä. Onnettomuuksien puute ei kerro mitään turvallisuuden parantamiseksi tehdystä työstä, ja voi olla vain puhtaasti tuurista kiinni.

Läheltä piti-tilanteet ja turvallisuushavainnot voivat toisaalta antaa tärkeää tietoa siitä, kuinka turvallisuutta tulisi parantaa etukäteen. Ne kertovat myös organisaation turvallisuustoiminnasta. On jopa olemassa tutkimuksia, jotka tukevat ajatusta siitä, että läheltä piti-tilanteiden raportointi parantaa turvallisuutta.

Monet yleiset johtavat suorituskykymittarit perustuvat läheltä piti-tilanteiden raportointiin. Olipa kyse raportoitujen tapausten kokonaismäärästä tai TRIF:in kaltaisesta esiintymistaajuudesta, ne mittaavat läheltä piti-tilanteiden tai turvallisuushavaintojen yleisyyttä. Voidaan myös mitata havaintojen keskimääräistä esiintymistaajuutta henkilöä kohden. On muistettava, että loppujen lopuksi tärkein asia läheltä piti-tilanteiden raportoinnissa on korjaava toiminta. Älä unohda seurantatehtäviä.

Parasta läheltä piti-tilanteiden raportoinnissa on, että se on melko helppo järjestää, ja se auttaa parantamaan turvallisuutta ennen kuin onnettomuuksia edes sattuu.

Näin se tehdään:

  1. Valitse haluamasi suorituskykymittari läheltä piti-tilanteiden raportointiin
  2. Määrittele valitsemallesi suorituskykymittarille realistinen tavoite
  3. Varmista, että johtoporras tukee tätä tavoitetta
  4. Valitse työkalut
  5. Aseta henkilökunnallesi kannustimia
  6. Tee läheltä piti-tilanteiden raportoinnin tehtävä ja hyödyt selväksi henkilökunnallesi
  7. Anna palautetta

Mitä läheltä piti-tilanteiden raportointi todellisuudessa on?

Suosin mielummin positiivisia kuin negatiivisia suorituskykymittareita. Positiiviset mittarit tekevät turvallisuudesta positiivisen asian ennemmin kuin pakollisen riesan. Siksi ehdotan, että aloitat raporttien vuosittaisesta kokonaismäärästä henkilöä kohden. Se on yhteinen tavoite, johon pyrkiä. Alussa realistinen tavoite voi olla noin 1-10 vuosittaista raporttia per henkilö, riippuen tämänhetkisestä turvallisuuskulttuurista. Johtoportaan sitoutuminen tulisi olla mahdollisimman näkyvää. Mahdollisesti joku johtoportaasta voisi laittaa ohjelman liikkeelle ja varmistaa, että johtoporras osallistuu raportointiin.

Älä aliarvioi ihmisten laiskuutta

Ennen kuin jatkat pidemmälle valitse työkalusi. Ja tämä on erittäin tärkeää: älä aliarvioi ihmisten laiskuutta. Tee raportoinnista mahdollisimman helppoa. Laske kynnystä raportoida käyttämällä helppokäyttöistä ja sujuvaa teknologiaa. Muista, että ihmiset saattavat raportoida vain yhden asian vuodessa, eikä siten ole hyvä sijoitus kouluttaa sitä henkilöä kahdeksaa tuntia raportoimaan yhdestä asiasta. Keskity sen sijaan motivoimaan ihmisiä.

Aseta henkilökohtaisia kannustimia, mutta tee myös selväksi, että tavoite on kaikkien yhteinen, ja sen voi ainostaan saavuttaa yhdessä. Tämä asettaa julkista painetta passiivisille henkilöille. Ota käyttöön henkilökohtaisia palkintoja aktiivisimmille havainnoijille. Käytä viestinnässä useaa eri kanavaa: sähköpostia, turvallisuushallinnan tietojärjestelmää, ilmoitustauluja, sisäistä verkkoa, ja yrityksen sosiaalisia verkostoja. Toista viestintäkierros, ja laita se muutamien kokousten esityslistalle.

Kun olet saanut läheltä piti-tilanteiden raportointiohjelman käyntiin ja alat saada suuria määriä raportteja, valmistaudu vastaamaan niihin nopeasti. Sinun ei tarvitse henkilökohtaisesti antaa palautetta, mutta varmista, että palautetta annetaan. Sinun itsesi kannalta helpoin tapa on ottaa käyttöön tietokoneohjelma, joka hoitaa automaattisesti paitsi palauteprosessin, myös seurantatehtävät. Kun saavutatte asetetut tavoitteet yhdessä, muista kehua kaikkia, jotka ovat olleet mukana. Lopuksi, älä unohda nostaa rimaa ylöspäin ja asettaa haastavampia tavoitteita seuraavalle vuodelle. Jokainen maaliviiva on uuden kisan alku.

Tässä siis läheltä piti-tilanteiden raportoinnin miksi, miten ja mitä. Kuulisin mielelläni palautetta siitä, kuinka olet toteuttanut tämän, ja kuinka se tällä hetkellä sujuu.

 

 

 

  Timo Kronlöf
  Asiakkuusvastaava, työturvallisuusasiantuntija
  Nordsafety Oy
  timo.kronlof@nordsafety.com 

 

   

 

 

 

 

Lue miltä ENW:n vuoden 2017 tehtävälista näyttää

Vuosi vaihtui ja on aika taas päivittää tehtävälistat

Jos Sinun tehtävälistallasi on näitä tai muita haasteellisia tehtäviä, niin ota yhteyttä ja etsitään niihin yhdessä paras ratkaisu.

 

 

 

« Takaisin edelliselle sivulle





Huom! Vastaa pienin kirjaimin.


© ENW Management Oy